Метод скарбниця


Навчальні відео YouTube "Обладнання для освіти" - Google Таблиці

Інструменти формувального оцінювання 

ОПИС 
досвіду роботи вчителя інформатики 


Одним із стратегічних завдань реформування освіти в Україні є формування освіченої, творчої особистості, становлення її фізичного і морального здоров'я. Це вимагає розроблення і наукового обґрунтування змісту і методики організації навчально-виховного процесу. Тому сучасна педагогічна наука і практика зосередили увагу на пошуку таких технологій та методів навчання, які б забезпечували всебічний розвиток особистості школяра, сприяли його самовираженню та самореалізації.
Зміст навчального курсу «Інформатика» спрямований на формування в учнів навиків раціонального і мотивованого використання комп’ютерів у своїй навчальній, а пізніше й в професійній діяльності. Проте під час навчання виникає багато проблем, які пов’язані з низькою мотивацією навчальної діяльності, нерівномірністю загальної підготовки учнів. Вирішити ці питання можна лише чіткою організацією навчального процесу, створенням атмосфери доброзичливості на уроках, наданням кожному учневі можливості виявити своє «я»,  відчути власну значущість.
Сьогодні дитині потрібні не тільки знання, але й достатній рівень життєвої компетентності, сформованість таких особистісних якостей, які допоможуть знайти своє місце у житті, визначитися з колом своїх інтересів та уподобань, стати активним членом суспільства і щасливою впевненою у власних силах людиною. А така людина творча, гнучка, креативна, здатна до генерування і використання нових ідей, задумів, підходів та рішень, яка володіє певним переліком якостей, а саме: рішучістю, вмінням не зупинятися на досягнутому, сміливістю мислення.
Уже кілька років я працюю над проблемою «Впровадження інноваційних технологій навчання на уроках інформатики як засіб для забезпечення умов для самореалізації  особистості відповідно до її здібностей та інтересів». Готуючись до уроків інформатики, ставлю перед собою питання, як максимально враховувати здібності і можливості кожної дитини? Як залучити до навчально-пізнавальної діяльності кожного учня? Як розвивати і виховувати учнів в процесі навчання інформатики?
У книзі «Сто порад учителю» В.Сухомлинський зауважив: «Немає абстрактного учня. Мистецтво й майстерність навчання і виховання полягає в тому, щоб розкривати сили й можливості кожної дитини, дати їй радість успіху в розумовій праці…»
Яким же чином можна виявити і розвивати потенціал дитини?
Свою діяльність планую таким чином, щоб задовольнити потреби та інтереси як кожної окремо дитини так і класу в цілому. Тому помітний ріст і розвиток здібностей та інтересів учнів, її рух вперед.
А цьому передує систематичне спостереження, взаємодія з учнями, підтримка і похвала за найменші прояви успіху. У роботі намагаюся уникати негативних емоцій та оцінок, а частіше даю можливість учню усвідомити свою значущість та віру в перемогу. Клас – це передусім конкретні діти зі своїми глобальними проблемами. Саме такий підхід до організації навчання дає можливість мені спрямувати роботу на розвиток  здібностей дитини, вирішувати проблеми перерозподілу часу на реалізацію освітніх програм у нових умовах навчання. Окремі учні (обдаровані) переважно самостійно тренують та удосконалюють свої задатки, щоб розвинути їх у здібності.  Але для розвитку творчого і інтелектуального потенціалу більшості школярів важливою є саме роль учителя.
Одночасний контакт учня з різними видами діяльності, об’єднаних однією тематикою, забезпечує систематичне, цілісне сприйняття світу, емоційне благополуччя, збагачує досвід учнів, спонукає до самореалізації.
Знаю, що успіх кожного уроку не можливий без чіткого визначення цілей, бо без них не можна забезпечити якісного контролю за навчальним процесом. Уже на самому початку опрацювання теми учень має отримати точну й конкретну відповідь на кілька запитань: «Навіщо йому потрібно вивчати цей матеріал? Які конкретні знання й уміння він здобуде після його опрацювання? Як і коли перевірятиметься його рівень?» Тому безпосередньо на уроці оголошую та проводжу аналіз навчальної теми, знайомлю учнів з очікуваними результатами та способами їх оцінювання.
На рефлексію  відводжу від 5 до 10 хвилин, упродовж яких учні обговорюють хід роботи, аналізують отримані результати, виявляють труднощі й шляхи їх подолання, оцінюють участь кожного в спільній діяльності. Перевірку домашнього завдання часто проводжу в парах. Тоді учні не тільки визначають правильність чи неправильність отриманого результату, а й аналізують шлях, мислительні операції, дії, способи, якими він був досягнутий. Рефлексія тісно пов'язана з оцінюванням, адже для успішного проведення всіх етапів уроку учні повинні чітко знати критерії своєї діяльності. Підведення підсумків проводжу в формі діалогу, виявляючи слабкі сторони уроку. Оцінюючи діяльність учнів на уроці, враховую особистісні характеристики, ступінь засвоєння матеріалу, активність, нетрадиційні відповіді, правильність.
До всіх уроків, яких би форми та змісту вони не були, складаю опорні конспекти, готую презентації. Складаючи завдання теоретичного та практичного змісту, створюючи тестові завдання, намагаюся надати  їм випереджаючої, тренувальної спрямованості, щоб у процесі їхнього опрацювання вирішувався цілий комплекс проблем, щоб було місце для народження нових ідей, творчого оригінального мислення.
Щоб набути необхідних для успішної діяльності в дорослому житті знань, учень уже в школі має вчитися самостійно здобувати інформацію, виробляти і, дискутуючи, обстоювати власну позицію, працювати в умовах конкуренції, спілкуватися, спільно розв'язувати певну проблему тощо. Класична класно-урочна система забезпечити цього не може.
Найефективнішим засобом досягнення поставленої мети є інноваційні технології. Інноваційний підхід забезпечує позитивну мотивацію здобуття знань, створює ситуацію успіху, сприяє повноцінній діяльності кожної дитини.
Але, на мою думку,  серед всього розмаїття інноваційних технологій, сучасний педагог повинен вибрати те «зерно», що дасть змогу створити свою міні-методику.
В своїй роботі намагаюся поєднувати різні методи, прийоми та технології.
А саме:
• Технологію інтерактивного навчання
• Групову (колективну) технологію
• Проектну технологію
Упровадження інтерактивних технологій не самоціль, а засіб порозуміння, зняття з душі дитини почуття страху, зробити її розкутою, навіяти впевненість у своїх силах, налаштувати на успіх, виявити здібності та творчість.
В своїй діяльності я використовую такі інтерактивні методи та прийоми навчання:
«Мікрофон» (учні швидко по черзі висловлюються з приводу проблеми, передаючи один одному уявний «мікрофон»; один учень може почати відповідь, а інший – доповнює, завершує відповідь).
«Незакінчене речення» (учням пропонується перелік визначень, або тез у вигляді незакінчених речень та перелік відповідей; діти повинні встановити відповідність між першим та другим списками, або така робота може проходити без варіантів відповідей, де діти повинні просто завершити тезу).
«Мозковий штурм» (учні по черзі висловлюють свої думки з приводу поставленого питання).
Метод «Прес» (використовується у випадках, коли виникають суперечливі думки з певної проблеми і учневі потрібно посісти чітко визначену позицію з обговорюваної проблеми та аргументувати її; метод дає можливість формулювати та висловлювати свою думку з дискусійного, проблемного питання аргументовано, чітко, стисло).
«Навчаючись учу» (кожен учень отримує картку з частиною інформації з даної теми, опрацьовує її, доповідає однокласникам і вислуховує їх розповіді).
«Ажурна пилка» (поєднує і групову і фронтальну роботу; малі групи працюють над різними завданнями, після чого переформовуються так, щоб у кожній новоствореній групі були експерти з кожного аспекту проблеми.) та ін.
Психологи запевняють, що під час занять учні повинні спілкуватися один з одним, перемовлятися, обмінюватися думками. Тільки в такий спосіб учень набуває самоповаги, самобутності, активізується його пізнавальна і творча діяльність. В противному разі, дитина виростає несамостійною, схильною лише повторювати почуте від учителя і не шукати власної точки зору. В процесі співпраці виробляються правила спілкування, які зберігаються і в поведінці вже дорослої людини. А цю мету можна досягти використовуючи, в першу чергу, роботу в групах.
Організовуючи роботу учнів у групах, кожен виконує конкретне навчальне завдання – однакове для всіх груп чи різне. При цьому можна передбачити не лише спільну роботу в одній групі, а й між групову взаємодію. Таким чином кожен з учнів має змогу виступити як у ролі вчителя, так і в ролі учня.  Це сприятливі умови для розвитку самореалізації учня і дає змогу відчути кожному учню свою самоцінність.
Моя роль у цей час полягає в створенні позитивних реакцій в групі на виступи дітей, у підтримці дитини та в стимулюванні партнерського навчання.
Наприклад, вивчення такої теми, як «Комп’ютерна мережа Інтернет», проводжу, використовуючи роботу в групах. Перед початком вивчення теми учні розподіляються в групи, кожній з яких повідомляється її тема. Кожна група отримує завдання підготувати та розкрити решті учням свою тему. Методи, форми, засоби для цього учні обирають самостійно. Вони опрацьовують теоретичний матеріал, готують презентації, підбирають тестові завдання, які потім я використовую для перевірки рівня засвоєння даного матеріалу.  Роль кожного члена в групі розподіляється учнями також самостійно.
Часто використовую такі прийоми роботи в парах, як: «Взаємоінтерв’ю», «Ти мені – я тобі», «Взаємоперевірка». Дієвим є використання різноманітних засобів, зокрема: кросворди, ребуси, загадки, написання творів-мініатюр (особливо учні полюбляють писати твори-перевтілення типу «Я – комп’ютер», «Я – вірус»).
Активно використовую метод проектів. Ця педагогічна технологія імпонує мені тим, що вона зорієнтована на здобуття учнями нових знань шляхом самоосвіти, враховує індивідуальні особливості учнів, рівень розвитку їх здібностей та сформованого досвіду. А це все сприяє розвитку творчої активності учнів. Адже відбувається відхід від традиційних форм уроку, надається свобода у виборі теми, методів, форм роботи .
Що дає учневі, суб’єктові начального процесу, метод проектів? По-перше, учень усвідомлює відповідальність за своє навчання; по-друге, кожен навчається в міру своїх можливостей; по-третє, учень самостійно оцінює здобуту інформацію; по-четверте, це заставляє навчитися вільно володіти комп’ютерними технологіями, умінням здобувати інформацію, тобто формувати прагнення до самостійної раціональної творчої діяльності.
У старших класах метод проектів, безумовно, є дослідницьким методом, здатним сформувати в учня досвід творчої діяльності. Робота над проектом виробляє стійкі інтереси, постійну потребу в творчих пошуках. Старшокласникам пропоную виконувати проекти після тем «Комп'ютерні презентації», «Створення та редагування документів», «Електронні таблиці», «Прикладне програмне забезпечення навчального призначення». Учні 11 класу  розробили  проект «Громадяни інформаційного суспільства».
Короткочасні проекти використовую в межах одного уроку, наприклад, при вивченні теми «Текстовий процесор», коли за обмежений час учні повинні створити статтю в газету з певної теми та оформити її засобами Microsoft Word, або створити рекламну афішу, при вивченні теми «Графічний редактор Paint» учні створюють малюнки на певну тематику («Чарівний світ космосу», «За здоровий спосіб життя», «Рідна земля – мов колиска золота», «Якщо не збережемо, то втратимо»).
Проекти середньої тривалості пропоную як залікові роботи в кінці певної теми. Теми для проектів, що виконували учні, обиралися ними виключно за бажанням. Тобто опрацьовувався матеріал, який викликав в учнів зацікавлення. Так, після вивчення теми «Опрацювання мультимедійних даних» учні повинні представити на оцінку мультимедійний проект з певної теми навчального предмету, або по закінченню теми «Презентації PowerPoint» учні демонструють свої презентації.
Так учнями були створені такі проекти: «Послуги мережі Інтернет», «Що таке комп’ютерні мережі та як вони пов’язані з Інтернетом», проект «Роль Інтернету в нашому житті» та ін..
Довготривалі проекти виконують учні 11 класу, створення навчально-пізнавального портфоліо «Мої досягнення». На початку роботи учні отримують таку настанову: «Не бійтеся експериментувати, говоріть про свої досягнення».
Ця робота захоплює учнів настільки, що вони  змагаються між собою, придумують нове наповнення для портфолію: оформлюють презентації, складають вірші, кросворди, відеофільми, намагаються показати більш вдалі роботи. В результаті цього починається такий бажаний для кожного вчителя процес самовираження учня.
При використанні проектної діяльності відбувається також взаємозв’язок з іншими предметами.
При підведенні підсумків роботи над проектом учні вчаться критично оцінювати досягнення свої та товаришів, аналізувати і виділяти головне у вивченому, доводити свою думку.
Дуже широко використовую контролюючі програми для проведення комп’ютерного тестування, яке підвищує мотиваційну складову набуття учнями нових знань. Практичний досвід використання систем тестування показав, що результати тестування стимулюють пізнавальну активність учнів. Перевагою тест-програм є абсолютна об’єктивність в оцінці знань.
При вивченні теоретичного курсу «Вступ. Інформація та  інформаційні процеси. Інформаційна система» застосовую такі методи навчання: словесні (розповідь, бесіда, пояснення), наочні (демонстрація, показ), проблемно-пошукові, методи інтерактивного навчання. Позитивні результати для якісного засвоєння цього розділу дає пошукова робота учнів: написання рефератів, творчих заміток про новизну комп'ютерної техніки.
Розділ «Основи алгоритмізації та програмування» є одним з найважчих, але він найкраще розвиває алгоритмічне мислення учнів. При його вивченні школярі використовують базу знань з математики, фізики та інших предметів, проте математичні знання найбільш важливі при побудові інформаційної моделі задачі. Значну увагу приділяю усвідомленню учнями логіки задачі, потім формую структурний підхід до побудови алгоритмів. Відтак метод покрокової деталізації алгоритмів, переклад алгоритмів на мову програмування дає школярам повне розуміння,  як можна розв'язати задачу за допомогою ПК. Учні починають усвідомлювати, що будь - який процес, подію чи явище можна змоделювати і розв'язання задачі чи проблеми передати  комп'ютеру. Комп'ютер як універсальний засіб  інформаційного моделювання дозволяє реалізовувати  принцип діяльності в будь-якій інтелектуальній сфері, дозволяє використовувати середовище, в якому може створити щось сам учень.
Для вивчення сучасного програмного забезпечення  розробила систему практичних робіт та тематичних атестацій з «Основ алгоритмізації та програмування» для учнів 11 класу. Практичні роботи містять різнорівневі завдання, які реалізовують вміння учня обрати та завантажити необхідне йому програмне середовище, написати та протестувати як просту, так і складну програму.
При вивченні програми «Access» кожній групі учнів пропоную індивідуальне завдання – розробити власну базу даних. Після теми «Електронні таблиці» учні оформляють накладну, де самостійно підбирають інформацію про продукцію, що їх цікавить. Тема «Текстовий процесор» дає можливість навчитися розробляти та зберігати творчі доробки у вигляді електронного портфоліо, яке учні продовжують створювати і при вивченні теми «Комп’ютерні презентації». Як показує 10-річний досвід роботи вчителем інформатики, розділ  «Комп’ютерні презентації. Microsoft Power Point» є одним з найцікавіших, розвиває творчість та розширює пізнавальні інтереси учнів. Адже вміння створити якісну презентацію є необхідним у багатьох життєвих ситуаціях.
При виборі теми не нав’язую учням певної тематики майбутньої роботи, тому що вибір теми – це одна зі складових першого етапу розробки проекту. При цьому учні мають самі визначити назву і підібрати матеріал, який дозволить проілюструвати можливості тієї прикладної програми, на основі якої буде створено проект. Різноманітність тематики проектів демонструє особисті інтереси та пріоритети учнів. Учні сьомих класів з великою цікавістю працювали над проектом «З Україною в серці».
Інформатика та інформаційні технології інтегруються з будь-яким навчальним предметом. Позитивні результати в творчій проектній діяльності учнів дає спільна робота з учителями-предметниками, наприклад, проект з хімії «Природні джерела вуглеводнів», «Хімія і суспільство»,  розроблений учнями 11 класу, проект із світової літератури «Геніальність живе вічно», «Тарас Бульба» та ін.
Під час роботи над проектом учні використовують ресурси Інтернету, за допомогою яких набувають навиків правильно формувати запити для пошуку даних, опрацьовувати отриману інформацію, допоміжну літературу, статті з журналів та газет. При роботі з технікою розвивається творче мислення, бажання цікаво і нестандартно реалізовувати свої знання.
Інформаційна революція кидає нам виклик і пропонує цікаві  можливості. Уроки фізики, хімії, біології та ін. стають більш ефективними при використанні прикладного програмного забезпечення для підтримки вивчення цих предметів, адже учні мають можливість отримати необхідну інформацію з комп’ютерної системи і навіть проекспериментувати з нею, розглядаючи різні шляхи розв’язування завдань з частковою чи повною допомогою комп’ютера.
Велику увагу приділяю обдарованим  та здібним дітям. Свою роботу планую в три етапи: виявлення обдарованих учнів, бо таланти існують від великих і яскравих до скромних і малопомітних; створення умов для розкриття їх потенційних можливостей на уроках інформатики; індивідуальна підготовка дитини, що відповідає інтересам обдарованої та здібної особистості.
Майже щорічно  школярі  Розвадівської ЗОШ І-ІІІ ступенів стають призерами олімпіад з інформатики та беруть активну участь в  Міжнародному конкурсі з інформатики та комп’ютерної вправності «Бобер», який проводиться в Україні спільно з Міжнародною Спільнотою «International Beaver Community».
Охоче ділюся досвідом на  засіданнях методоб’єднання району, семінарах-практикумах. На базі Розвадівської ЗОШ І-ІІІ ступенів проводила семінар «Робота з обдарованими дітьми на уроках інформатики». Підготувала доповідь та презентацію педагогічних новинок «Робота з обдарованими дітьми».
«Навчаючи інших, вчитись самій» - це не просто слова, а закон для кожного вчителя. Протягом всіх років моєї діяльності я намагаюся систематично вдосконалювати свою педагогічну майстерність. З метою підвищення рівня навчання та виховання дітей регулярно аналізую свою педагогічну діяльність, виділяю її сильні та слабкі сторони, знаходжуся в постійному пошуку засобів підвищення рівня знань, мотиваційної сфери потреб у знаннях із предмету.
За останні чотири роки мною були пройдені такі тренінги: «Intel - навчання для майбутнього»,  «Основи створення комп’ютерних презентацій», «Основи візуального програмування».
Із задоволенням ділюся своїм досвідом роботи з колегами школи, розміщую свої матеріали в мережі Інтернет (сайт школи http://rozvadivschool.at.ua/, блог «Юні інформатики» http://informatic-rozvadiv.blogspot.com/).
Є така народна мудрість: «Не навчайте дітей так, як навчали вас, бо вони народилися в інший час». Тому труднощі і полягали і полягають, в першу чергу, в тому, що потрібно кардинально змінювати світогляд, погляди на навчання і виховання і свої, і учнів. Що в центрі уваги має бути не конкуренція чи хизування власними надбаннями, а насамперед спільна праця, спільне навчання, яке дає позитивні результати. Справжнім педагогічним майстром стає не той, хто оволодіває якоюсь особливою методикою, а той, хто вміє викликати в дитині почуття задоволення від справи, якою вона займається. Пасивне споглядання не сприяє розвиткові творчої думки. А сучасному суспільству, насамперед, необхідна  особистість, здатна не лише засвоїти певну суму знань, а особистість у якої розвинене креативне мислення, навички ефективного спілкування, які дають змогу уникати конфліктів, вступати у контакт з іншими особами, поважати точку зору кожного члена суспільства, вчитися все життя.
 Провівши аналіз результатів професійної діяльності з даної проблеми, можу стверджувати, що основне і дуже відповідальне завдання вчителя - розкрити індивідуальність дитини, допомогти їй проявитись та розвинутись. Тому треба починати не з відбору за здібностями і навіть не з формування бажаних суспільству якостей особистості, а з кваліфікованого педагогічного вивчення кожного учня як індивідуальності. І тільки коли особливості його індивідуального розвитку будуть професійно виявлені педагогом, перевірені на стійкість їх прояви, можна визначати форми його подальшого навчання. Звичайно, у процесі роботи виникає багато різних проблем і труднощів, які я стараюся долати щоденною наполегливою працею, використовуючи інноваційні, групові, проектні технології навчання.
Вважаю, що моя праця вчителя над обраним питанням плідна. Та ці заслуги я, в першу чергу, адресую учням, а не собі, а віддачі шукаю в повазі, доброзичливому ставленні, творчій співпраці та взаєморозумінні. Прагну прищепити учням інтерес до предмета, виховати успішних у житті людей, які зможуть знайти себе в житті відповідно до своїх здібностей та інтересів.

Немає коментарів:

Дописати коментар